Spørsmål til en prest fra en skoleelev

Posted: 07/11/2013 in Filosofi

elev-bokerJeg kom over dette på KlaraKlok i dag. Jeg syntes både spørsmålet og svaret var viktige og interessante. Det jeg likte godt var det presten spesifiserte ang. forskjellen på tro og overtro. Det finnes Gud, og så finnes det naturlover. Hvis man skal tro at det er Gud som står bak alt det vonde som skjer, kan det få negative følger. Man kan f.eks ende opp i Westboro Baptist Church, en «kristen» hatgruppe i USA som fordømmer alt og alle som ikke er som dem. De uttrykker blant annet fordømmelse over katolikker, muslimer, jøder, Sverige, Canada og andre grupper. Det verste er at de demonstrerer i begravelsen til f.eks soldater som døde i Irak, og mener at det er Gud som har drept soldatene siden USA tolererer homofile.

«Hei! Har du det bra?
Jeg tror på Gud, Jesus og den hellige ånd. I vår historie har det vært kriger pga religion. Og masse elendighet kommer fra religion. Religion er jo menneskeskapt.. De religiøse truer de andre å komme seg til troen. Og de får andre til å føle seg ukomfortabelt. Det blir aldri fred av religiøse! Tror du Gud godtar slik? Har hørt at en som har sagt at Gud er den minst religiøse i verden. Altså, de religiøse tror de aldri har syndet og de tror de skal imponere Gud med budene. De har troen sin i hodet, men med hodet skal vi bruke og tenke med vitenskap! Det er derfor Jesus kom, vi skal tro av hele sitt hjerte. Men dessverre er det mange troende som har troen i hodet.

Men ok, spørsmålet mitt var egentlig….. Jo, altså, i følge Bibelen står det at folk måtte lide i Guds navn.. Gud måtte drukne dyr og mennesker, fordi de var blitt onde. Og alle plagene, som Job måtte lide, fordi Gud inngikk et veddemål med djevelen.Og alle plagene som Egypts folk måtte lide seg gjennom, fordi gud nektet farao å frigi jødene.
Gud drepte alle førstefødte i hele Egypt, dyr, og mennesker.
Og alle mennesker som ble drept i alle krigene Gud kommanderte forskjellige folk å føre.
Hele byer ble slaktet, og jomfruene spart som elskerinner.

Er det sant? At Gud gjorde det? Kan ikke fatte at Han gjorde det? HAN ER JO KJÆRLIGHET? Bibelen er jo skrevet av mennesker, men det Gud gjorde, er det sant?? Kan ikke godta slik…. Du som er prest kan du prøve å roe meg ned og finne et svar som gir mening…… »

Innsendt av gutt 15 år


Svar fra presten:

Hei og takk for flotte og utfordrende utspill.
Det er sant at OVERTRO skaper mye ufred i verden. Mens sann tro skaper kjærlighet og fred. De historiene du refererer til i Gamle Testamente handler om noe annet enn kristen tro. De handler om et stammefolk (Israel) som kjempet for sin overlevelse. Og det at Gud sto bak f eks drapet på alle førstefødte i Egypt står jo i Gamle Testamente, men det er nok et stammegud som er langt unna den Gud vi kjenner gjennom Jesus og hans kjærlighet.  Dessuten mener mange vitenskapsmenn at grunnen til at de førstefødte døde var at de fikk korn i de dårlige tider, de skulle jo overleve og bringe slekten videre(som førstefødte). Men så var altså kornet dårlig, det var en slags kornpest som var dødelig når mennesker spiste av kornet. Dette for at du skal kunne forstå at det alltid finnes flere forklaringer på hendelser som har skjedd i fortiden.Kanskje  en nøkkel til å forstå litt av dette er det utsagnet Luther ( vår kirkes grunnlegger) kom med. Han sa: «Den som søker Gud noe annet sted enn gjennom Jesus vil ikke finne Gud, men hans motstander, djevelen». Så de prøvelsene som det står om i Det Gamle Testamente er tydeligvis noe som hører til en stammekulturs tro, og ikke uten videre noe vi kan bruke for å finne Gud. Og så er det vel kanskje også noe i det Den ortodokse kirken sier: Gud skal ikke forstås, Gud skal tilbes. Ikke for å underkaste oss en tilfeldig Gud, men for å innse at Gud er et mysterium vi aldri helt kan forstå. men så mye forstår vi: Han vil at vi skal spre kjærlighet og ikke hat og ufred. Og har vi forstått det, så får vi bruke livet vårt på å skape lys istedenfor å forbanne mørket.

Håper du også vil bli en slik «lysets kriger».
Vennlig hilsen fra presten

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s