Hvem tjener på at alle skal være eksperter i alt?

Posted: 26/08/2012 in Filosofi

Tidligere gikk folk fra grunnskole og ut i lære med en gang. De valgte da et arbeidssted som  fanget interessen og hvor de kunne utvikle talentet sitt, noe som gjorde at de ble eksperter på sitt område; urmakerne kunne lage og reparere klokker og andre smådetaljerte drivverk, skomakeren kunne fikse og reparere lærprodukter, bonden visste når han måtte så og høste, bakeren bakte nydelige brød til byens befolkning.
fugl-kristin-clemetDa jeg gikk siste året på ungdomsskolen kunne jeg velge om jeg ville gå videregående skole på yrkesrettet eller allmennfaglig linje.  I dag er dette bare delvis mulig, for etter Kunnskapsløftet ble iverksatt i 2006 skal alle elever ha fordypning i alt, og ingen skal fordype seg i de evnene de har. Drar man en parallell fra et sånt opplegg til f.eks naturen,  ville man vingeklippet alle fuglene og finnenappet alle fiskene og maurslukeren hadde endt opp med et lite nebb. Pga Kunnskapsløftet skal nå vær elev strippes for sine innebygde evner og ønske om fordypning, noen som fører til en haug av yrkesrettet utdannet elever som ikke kan en dritt om det de skal jobbe med etter endt utdannelse, en haug av elever som dropper ut av skolen fordi de hverken har interesse eller ork til å fullføre utdannelsen, et haug av elever som stryker i fagene – og en haug av oppgitte og frustrerte lærere som ser hva som skjer.

Jeg er ikke imot kunnskap – tvert imot. Jeg mener at elever bør kunne lese, skrive og regne på et akseptabelt nivå og ha en viss forståelse for hvordan verden og samfunnet henger sammen, men alle trenger ikke være eksperter i alt. Jeg gikk ut av videregående med en 2-er i matte (nesten stryk). Jeg prøvde så godt jeg kunne, men jeg har lite forståelse for matematikk (til dels også pga helsesituasjonen jeg var i). Jeg har enda ikke hatt behov for noe toppkarakter i matte. Trenger jeg hjelp til å regne ut noe, får jeg hjelp av noen som kan dette bedre enn meg (en far, søster, tante, nabo etc.). Dette er for meg sånn et optimalt samfunn kan fungere. Folk ønsker å hjelpe hverandre, og de føler det gir dem glede og en følelse av verdi å kunne være til nytte for andre. Vi er 5 millioner mennesker i Norge, og vi kunne hatt eksperter i alt, om bare elever fikk lov å fordype seg i det de liker og er flinke i.

For at Kunnskapsløftet skal være rettferdig bør man kanskje også innføre tømrerkunnskaper og mekanikerfag på allmennfaglig linje. Eller?

Tegningen er tegnet av en elev fra allmenfaglig linje, noe alle kan se😛

Legg igjen en kommentar

