Ytringsfrihet og mobbing – hvor går grensa?

Posted: 29/11/2008 in Filosofi

Fra vi er små blir vi lært å respektere hverandre og ikke mobbe. Vi forstår at psykisk terror kan være like ille (om ikke verre?) enn fysisk mishandling. Mange av dem som har opplevd mobbing, har fått livet ødelagt fordi de ikke klarer å «reise seg igjen». De har blitt frastjålet så mye av selvrespekten og selvbildet sitt at de har store problemer med å lappe seg sammen igjen.

Vi har en lov om ytringsfrihet, og vi har en lov om ærekrenkelse, og det er ikke noe klart skille på hvor grensa går. De fleste mennesker, det være religiøse, human-etikere, spirituelle, ateister, lever etter budet om at man skal være mot andre som man vi andre skal være mot dem selv. Dette i seg selv er et fint utgangspunkt, men mange mennesker har så liten selvinnsikt at de gjemmer seg bak «ytringsfriheten» når målet deres er å spre hat. Slike mennesker har ofte så mye råttent inni seg at de for lengst har sluttet å kjenne etter, og de lever på en fryktbølge hvor de stadig prøver å jekke ned andre for å få seg selv til å fremstå bedre og større. Jeg har opplevd noen slike mennesker, og det er ikke vanskelig å gjennomskue dem. Jeg synes synd på dem fordi de er så usikre på seg selv. Endel av dem har selv blitt mobbet, og i stedet for å prøve å bygge seg selv opp igjen, blir de besatt av hevn og frykt. De har kanskje ikke klart å si ifra om mobbingen da de var små og dette har ført til et «vakuum» hvor det å skulle si så klart ifra at man helst slenger på litt ekstra for å såre, i stedet for å si ifra på en ærlig og fin måte. Det som kommer veldig klart frem er at slike mennesker er utrolig sårbare, og det skal ingenting til for at de føler seg knust.

Jeg tror ikke at Jesus var særlig stolt av at Vebjørn Selbekk, som noen år tidligere hadde vært SÅ opptatt av æreskrenkelsesloven, plutselig synes at ytringsfriheten var så viktig at han publiserte karikaturtegninger av Profeten Muhammed i avisen sin. Jeg føler hans intensjon ikke var å fremme viktigheten av ytringsfriheten, men mer å egle på seg islamister. Jeg tror ikke Selbekk ville synes det var like okay om muslimer gjorde narr av Jesus på denne måten.

I dagens avis leser jeg om Otto Jespersen, som har blitt anmeldt pga at han uttalte følgende på forrige Torsdagsklubben-program: «Jeg vil også benytte anledningen til å minnes alle de milliarder av lopper og flatlus som mistet livet i tyske gasskamre, uten å ha gjort noe annet galt enn å slå seg ned på personer av jødisk opphav.»

Det er vanskelig å vite hva Jespersen egentlig vil frem til. Jeg reagerte kraftig på hans utsagn, og stiller meg spørsmål om hva Jespersen prøver å si. Det er helt klart at endel folk vil føle seg krenket av hans uttalelser. Hvis poenget til Jespersen er å gjøre narr av dagens media som dyrker og lever av såkalte tragedier, som ikke kan sammenliknes med det Holocaust var, synes jeg han kunne sagt det på en måte så folk forstår. Utsagn som det Jespersen kom med, kan før til at unge mennesker som ikke ser gjennom satiren, blir lært å tro at det er helt ok å harselere med historiens verste massakre.

Kommentarer
  1. Anonymous sier:

    Hei. du har inspirert meg. du skriver veldig bra og jeg skjønner hvordan du føler deg. veldig bra og det hjaler meg mye med tentamen og eksamen!. tusentakk… 😀

Legg igjen en kommentar

