Regler for finnerlønn

Posted: 06/11/2008 in Filosofi
jewellery-2192121_640

Foto: EvgeniT@Pixabay.com

Finner du en skatt? Penger, smykker eller liknende? Da kan du kreve finnerlønn på 10% av gjenstandens verdi. MEN det finnes unntak. Jobber du f.eks som drosjesjåffør og finner gjenglemte ting i baksetet, så er du pliktig til å oppbevare det og levere det til eier uten å kunne kreve finnerlønn. Det samme gjelder for gjenstander du finner i f.eks kirke, forsamlingshus, skole, teater, kino, hotell, herberge, vertshus, kontor, arbeidsplass, butikk eller liknende. Her er det lureste å levere gjenstanden til administrasjonen. Finner du derimot ting ute i naturen kan man som oftest kreve lønn for strevet, og man kan kreve å få dekket bryet med å få levert tilbake gjenstanden. Hvis gjenstanden er et VISA-kort, så skal VISA utlevere finnerlønn. Jeg lurer på om det er ca. 150 kroner pr. kort. Finner du kulturskatter, er du ofte pliktig til å levere disse inn til staten, dessverre.

En gang fant jeg en flott mobiltelefon ved Christianssands festning. Jeg bladde i den til jeg fant «nummeret til pappa» og ringte og fortalte at jeg sannsynligvis hadde funnet mobilen til hans datter eller sønn. Vi ble enige i hvor den skulle plukkes opp. Jeg og kameraten min ble litt skuffet da vi ikke engang fikk penger til is, som vi hadde veldig lyst på akkurat da. Men jeg gledet meg over at mobileieren ble så glad. Et par dager etterpå kom jeg hjem og fant verdens største og vakreste blomsterbukett utenfor døra mi, med hilsen fra en lykkelig mobileier. 🙂

Legg igjen en kommentar

