>Gud = kjærlighet i alt

Posted: 28/02/2007 in Filosofi

>Gud = kjærlighet. Alt som blir gjort i kjærlighet er Guds kilde, enten det er i form av leger som helbreder, at du selv reiser ned til Afrika og mater de som sulter etc. Gud er ikke noe «der oppe» – Gud er godheten i oss – Gud er overalt. Når man takker leger, så takker man Gud. Når du gir naboen kake, så smiler Gud og takker deg.

Guds gjerning er når du gjør godt for et annet menneske. Da jobber Gud gjennom deg.

Et eksempel på hvordan Gud bruker oss i kjærlighet (og hvordan vi misforstår ved å se etter noe «der oppe»):

En mann var ute i båten sin og båten kjørte på skjær et stykke fra land. Mannen hadde alltid «trodd på Gud» så da dette skjedde sa han: «Nå Gud, bevis at du finnes. Jeg trenger hjelp fra deg nå.» Etter et par minutter dukket en redningsskøyte opp for å hjelpe, men mannen svarte: «Nei, jeg trenger ikke hjelp.» (Han ville vente på Gud). Han lå i vannet, og det begynte å bli kaldt, og han fortsatte å be: «Kjære Gud, hjelp meg!» Noen minutter etterpå dukket det opp et helikopter som ville hjelpe mannen, men han svarte: «Nei, jeg trenger ikke hjelp.» (Han ventet fremdeles på Gud). Nå var det begynt å bli veldig kaldt og han var veldig sliten, og bad igjen: «Kjære Gud, hjelp meg!» Etter atter noen minutter kom det en delfin opp av vannet, svømte bort til mannen så han kunne få hvilt seg, men mannen ventet fremdeles på Gud og slapp taket i den. Mannen druknet. Da han møtte Gud spurte han: «Hvorfor Gud, hvorfor hjalp du meg ikke da jeg holdt på å drukne?» Gud svarte: «Kjære menneskebarn. Jeg sendte deg både en redningsbåt, et redningshelikopter og en delfin. Hva mer trenger du?»

Gud jobber gjennom mennesker. Be om hva du vil, men ikke forvent at løsningen vil komme på den måten du har trodd. Du vil få det du ber om, på en måte du aldri ville tro var mulig. Guds veier ER uransakelige.

Legg igjen en kommentar

