>Er du kristen?

Posted: 03/01/2007 in Filosofi

>Nei, jeg er en spirituell og holistisk Jesus-fan. Hvis noen spør meg om jeg er kristen eller religiøs, så har jeg et problem. Det er mye innen kristendommen jeg nekter å identifisere meg med. Jeg vil ikke bli stemplet som en tilhenger av homofobi eller en dømmende person med trangsynthet. Den kristne historien er blodig, og å drepe mennesker i Guds navn ser jeg på som en selvmotsigelse fordi Gud, i mine øyne, ER liv. De fleste kristne miljøer har kommet langt på vei når det gjelder å være åpne og imøtekommende mot alle mennesker, men jeg føler at Bymisjonen er den eneste jeg virkelig klarer å identifisere meg med. Jeg er motstander av en statskirke. Å være religiøs eller ikke er et valg hvert menneske selv skal ta, og ingen har ansvar for andre enn seg selv.

Jesus.
Jesus – er i mine øyne det sterkeste menneske som har levd. Et menneske med et større hjerte møter man sjeldent. Hos Jesus var alle velkommen, selv om man hadde en mørk historie, om man var kriminell, morder eller prostituert. Han gav alle mennesker verdi. Uansett hva et menneske hadde gjort galt, så fantes det tilgivelse. Jesus ble torturert, hånet og henrettet for våre synders skyld, for at vi ikke skulle la den skyldige kappen henge over oss, men for å sette oss fri. Han kjente mennesker tvers igjennom, men uansett hva han så, så møtte han mennesker i tilgivelse og kjærlighet. Jeg synes bibelen er vanskelig. Det står mye der jeg ikke forstår, og jeg blir ofte sint av å lese i den, fordi den er så forvirrende. Det som har lært meg å kjenne Jesus best er filmen ‘Jesus of Nazareth ‘. Dette er en fantastisk film om Jesus liv – fra fødsel til død. Robert Powell tolker rollen som Jesus perfekt.


«La dem som er uten synd kaste den første steinen.»

«Det er fullbrakt.»

Legg igjen en kommentar

